Størstedelen af det skriftlige input i Helges l´hombreundervisning bestod af konkrete spil, der illustrerer relevante emner. En sjælden gang kunne spillet være konstrueret til formålet, men de allerfleste pædagogiske fremstillinger bygger på materiale fra Helges enorme pulje af egne spil.
Eksempler på spil, som Helge brugte til at lære sine elever særlige pointer:
Før udspillet: Medspillernes meldinger og køb fra talonen kaster nyttige informationer af sig.
Udspil: Afvej gevinst og risici ved forskellige udspilsmuligheder
Spil: Overvejelser som spilfører
Modspil: Overvejelser i modspil
Samt uden for officielt pensum:
Narrestreger: Helt undtagelsesvist – som et ekstranummer ved l´hombreskolens sæsonafslutning, blev Helges elever præsenteret for et eksempel på narrestreger, nemlig meldingen grand. Men så skete det også med fynd og klem: Eleverne fik udleveret ikke mindre end tre siders tætskrevne intro til spillet.